Hald Internasjonale Senter

Hald Internasjonale Senter

Jul sa du..?

Tekst og foto: Kaja Elisabeth Edwardsen.
Min første varme 1 desember har passert. Rart er det, for jeg har null julefølelse og for første gang lengter jeg etter å ha alle tingene som skaper julefølelse i hjerte. "Julen" gjorde allerede innmas her i november, med sin amerikanske outlook : Overpynta kjøpesentre og hus ++ Julenisser som venter på å få et snilt barn på fanget mot betaling.

Ingen stor bombe at også her får media og de store kjedene, jula til å dreie seg om gaver. Men til en fin forandring ser ikke folk ut til å bry seg så mye om jule hysteriet. De forsetter med sine dagligdagse ting uten å bli fanget i de store jule forberedelsene.
Jeg må nok si at jeg savner adventstiden hjemme i kalde nord en smule. I dag har vært en vanlig norsk sommerdag med friske jordbær på brødskiva og litt små regn. I motsetning til julegrantenning , adventslys og appelsin med nellik i. Her om dagen hørt jeg litt på Carolas julemusikk , men det passet ikke helt inn. Likevel er det en tankevekker å være her i juletider, mine tradisjoner og tanker rundt julen blir bra utfordret. Tanken som har streifet meg noen ganger nå er; Er jul - alle tradisjonen vi har blitt vant med? Å uten disse tradisjonene føler vi at julestemningen og jula ikke er innen rekkevidde?
Det er lett å miste essensen når man har gjentatte år gått i de vante tradisjonene og media påvirker hva slags fokus jula skal handle om. Jeg kjenner at jeg er i litt opprør mot at jeg ikke får feiret jul med de vante tradisjonene. Men jeg begynner å innse at det er ikke omstendighetene som skaper jul. Sannheten er den at det hadde ikke fantes noe jul uten at Jesus hadde blitt født ( den kristne julen).Så disse tingene og tradisjonene er kanskje ikke så viktig, så lenge man har fått med seg hovedbudskapet i julen. Og viss man leter etter julestemning så har jeg funnet ut at den beste måten å få den på er å lese juleevangeliet eller bare søk Jesus.
Det er fint å bli litt utfordret på hva jula handler om! Så i år blir det en varm jul , som skal feries litt annerledes og med en ny frisk tilværelse

Hipp hurra for Jesus:) 




 


Last updates from Interact 2016-2017