Hald Internasjonale Senter

Hald Internasjonale Senter

Our Little Treasures

 (Tekst og foto: Audhild Rue v/http://mzunguikenya.blogspot.com/)

6,7% av den kenyanske befolkningen er HIV-smitta. Av de omtrent 600 000 personane som bor i Mathare er 27% bærere av viruset, det tilsvarer 168 000 personer. At sykdommen fantes, det visste eg.

Mange av de damene me jobber med har også HIV. Eg har sett at de har tatt medisiner for det. Noen dager kommer de på jobb ganske seint og du ser at de er sjuke. Min første tanke er at: "Detta kommer til å gå over, du har jo bare ein forkjølelse", men sånn er ikkje realiteten. Kanskje de blir friske fra akkurat den forkjølelsen, men hva med den neste? Eller hva viss de får influensaen? Eller kanskje ein lungebetennelse? Kommer de virkelig til å klare seg, viss de blir så sjuke?
Foto: Audhild
Heldigvis, har eg tenkt, at de små barna kons ikkje er sjuke. Eg kaller de barna mine, de små som me passer på i daycare'en. For ein knytter virkelig sterke bånd til de, og du ser gleden hver gang How are you kommer inn døra. Det er nemlig navnet kons, How are you. På torsdagen fikk eg meg et hardt slag i magen. Eg sitter med ein liten skare rundt meg og alle vil ha oppmerksomheten min. Så kommer Pastor Karau inn. Han kikker på den lille gutten som sitter stille ved beina mine. Så ser han på meg å sier: He is positive. Min første tanke er "Å, er gutten positiv, det var jo flott at han er glad". Men så innser eg ganske fort etterpå at var overhodet ikkje det han meinte. Det han meinte, var at denna lille gutten har HIV.
Foto: Audhild

Eg ser utover havet av små skjønne barn, mange av de er kanskje ikkje meir enn to år gamle. Snart kommer ein av de me jobber inn døra. Eg spør han om det er mange av barna her som er smitta. Han kan ikkje peke de ut, men at noen av barna her er sjuke er det ingen tvil om.
Foto: Audhild

Desverre er HIV ein kronisk sjukdom, som nok de fleste av barna er født med. Den er ikkje mulig å reversere men allikavel må det jo være noe eg kan gjøre. Desverre kommer noen av de herlige ungane som eg jobber med til å dø før de blir gamle. Kanskje fleire enn det eg liker å tenke på. Men eg velger å gi litt av meg sjølv, slik at de ungane kanskje kan se tilbake og vite at det var noen som gav de omsorg, oppmerksomhet og kjærlighet. Ein setning som eg skal begynne å bruke på jobb er: Nakupenda. Det betyr "Eg er glad i deg".

 Les mer på Audhild sin blogg ved å trykke her

Last updates from Interact 2016-2017