Hald Internasjonale Senter

Hald Internasjonale Senter

Ragnhild skriver i bloggen sin

Oha hela natta!


Jeg er ikke noe nattemenneske. Jeg kan godt være våken lenge, men om natta liker jeg helst å sove. Da jeg var yngre døgna jeg gjerne sammen med venner på leirer og lignende, men ikke nå lengre.. Jeg har for lengst tatt hinte om at om natta er jeg ikke særlig til selskap, og det er greit, at jeg blir litt gretten om natta for da skal man jo sove.
Men når en har en jobb som STEM arbeider- må man av og til døgne litt. Det gjorde jeg natt til lørdag. 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde særlig lyst til å gå, men jobb er jobb. Nå lurer du kanskje på hvilken  jobb jeg har som må jobbe om natta- nei det er ikke nattevakt- det kan jeg aldri ha som jobb.
En STEM arbeider er en slags miljøarbeider, og natt til lørdag hadde studentene ved et universitet i Mombasa bestemt seg for å ha en lovsangsNATT.
Jeg ble henta av noen to studenter på bussstoppet- ikke særlig herlig for jenter å gå ute alene så sent. De var utrolig glade for at JEG, Mzunguen hadde kommet og skulle være med, det var litt koselig..
Heldigvis fikk jeg sitte bak i lokalet, litt slitsomt av og til å sitt fremst på utstilling hele tida. Musikken var så høy at det skurra i høytalerne og det var vanskelig å høre hva de sang. Folk sang av full hals og hoppa og dansa. Helt bakerst så det ut som om noen drev på med aerobick. Jeg tuller ikke! De som har vært på aerobick-mest jenter anntar jeg, kan lett forestille seg dette. Armer og ben høyt opp og svetta rant!

Ca klokka 03.00 ble det servert kaffe. Kaffen var så søt og det smakte mer som te enn kaffe, men kaffe var det visst. Jeg gikk ut med kamera mitt før kaffen ble servert, og gjett hva jeg fant..?!
Studenter sovende i gangene, midt ute på plassen på bakken, i trapper og i stoler. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se det i Kenya, vet ikke hvorfor, men kanskje fordi mitt bilde av kenyanske studenter er at de er så "Devotet to God "at å sove når man skal lovsyng går ikke. Godt å se at de er mennesker de også, og at vi ikke er så forskjellige likevell.

Lovsangsnatta gikk mot slutten, og det var en fin opplevelse, og jeg klarte å holde humøret oppe hele natta! Finfin natt!

 
Det ble ferre og ferre utover natta



Pause mellom slagene

 
 Kaffe i bøtter og spann-bokstavelig talt

 
Trett student

Last updates from Interact 2016-2017